صبح فردا

صبح فردا

دوستی داشتم که بهتر است بگویم برادری داشتم بنام شهید مهدی (بهروز) فلاحت پور که سالیان سال در جبهه های حق علیه باطل به جنگ و مبارزه با بعثیان کافر مشغول بود و چندین بار تا مرز شهادت پیش رفت و هر بار با جراحات سنگین به پشت جبهه و بیمارستان بر می گشت بالاخره با چندین بار مجروحیت و شیمیایی شدن در 8 سال دفاع مقدس شهید نشد تا اینکه در اردیبهشت ماه سال 1371 به لبنان رفت تا درباره شهید سیدعباس موسوی و مبارزان لبنانی برنامه بسازد و از طرف موسسه فرهنگی روایت فتح به همراه چندتن از همکاران و دوستانش به جنوب لبنان رفت که در 31 اردیبهشت ماه سال 1371 در حین فیلمبرداری در دره بقاع لبنان ناگهان هواپیماهای رژیم صهیونیستی اسرائیل دره بقاع را بمباران کردند که ایشان هم در همان مکان به شهادت رسید و به آرزویش که وصل به حضرت دوست بود نائل آمد. از ایشان فقط یک قطعه کوچک از مچ پایش به وطن بازگشت ، لذا این وبلاگ را بیاد او و بنام او درست کردم تا هر از گاهی یادی از او و خاطرات شیرین با او بودن بنمایم. روحش شاد و یادش گرامی

آخرین نظرات

دلایل راه اندازی سایت خدمات وبلاگی "هم‌وبلاگی "

شنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۰، ۱۲:۴۶ ب.ظ
سهیل کریمی در گفتگو با فارس اعلام کرد:
دلایل راه اندازی سایت خدمات وبلاگی "هم‌وبلاگی "

خبرگزاری فارس: چندی پیش خبری شایع شد مبنی بر این‌که سهیل کریمی مستندساز، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس با تعدادی از دوستان بلاگرش در صدد راه انداختن سرویس وبلاگ‌دهی با قابلیت‌های ویژه هستند...


به گزارش خبرگزاری فارس، وبلاگ، وب‌گاه، وب‌نامه، تارنما یا وب‌نگار محیطی است برای معرفی و قرار دادن مطالب و تصاویر که در آن یک یا چند نویسنده به نگارش و ویرایش آن مطالب می‌پردازند. چند سالی پس از رونق گرفتن این فضای مجازی در دنیا، ایران با نوساناتی که هر از گاهی اتفاق می‌افتاد جزء رده‌های چهارم تا دهم بود. یعنی یکی از ده کشور اول دنیا در وبلاگ‌نویسی. و این افتخاری بود که بر افتخارات دیگر ایرانیان افزوده می‌شد. در محافل وبلاگ‌نویسی چندی پیش خبری شایع شد مبنی بر این‌که سهیل کریمی مستندساز، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس با تعدادی از دوستان بلاگرش در صدد راه انداختن سرویس وبلاگ‌دهی با قابلیت‌های ویژه هست‌ند و در روز شهادت سید شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی این سرویس رسما شروع به کار خواهد کرد. کریمی که این‌روزها در حال فعالیت‌ فیلم‌سازی خود است، در پاسخ به درخواست ما چند دقیقه‌ای پای سؤالات‌مان نشست.

فارس: با خبر شدیم که یک سایت خدمات وبلاگی، توسط شما و جمعی از دوستان‌تان راه‌اندازی شده. اولین سؤالی که به ذهن می‌رسد این است که با وجود سایت‌های متعددی از این دست که برخی از آن‌ها بسیار رایج و فراگیر هم شده‌اند، انگیزه‌ شما از این کار چه بوده است؟
کریمی: بله، من هم قبول دارم که کلی سایت با عنوان وبلاگ‌دهی و چه و چه وجود دارد، ولی آیا این سایت‌ها خواسته‌ مخاطبان و کاربران اینترنتی را برآورده می‌کنند؟ ما چند تا سایت داریم که امکان بارگذاری یا همان آپلود داده‌ها را برای کاربر مقدور کند؟ آیا به تعداد انگشتان دست می‌رسند؟ از طرفی دنیا دنیای پیشرفت و تحول است. در این زمینه متأسفانه ما همیشه مقلد بودیم و مروج. یعنی خودمان ایده‌ای برای کارهای جدید نداشتیم. از طرف دیگر هم همین چند تا سایت نسبتا معتبری هم که وجود دارند، بر اساس سلیقه‌ خود با کاربران برخورد می‌کنند. یعنی فلان سایت بدون در نظر گرفتن این موضوع که این مملکت برای خودش قانونی دارد و شرع و عرفی هم موجود است، بر مبنای خواست شخصی خودش و کاملا سلیقه‌ای و بدون در نظر گرفتن ادعاهایی که در حین ثبت وبلاگ بیان می‌شود وبلاگ‌هایی را که خوشش نیاید مسدود کرده و امکان بازگرداندن اطلاعات را هم دیگر به کاربر نمی‌دهد و در جواب معترضین هم با تبختر و غرور می‌گوید که سایت خودم است و دوست دارم هر طور که خواستم برخورد کنم. خوب این نمی‌شود. من نمی‌خواهم همین اول کاری این دوستان و هم‌کاران را زیر سؤال برده یا تخطئه‌شان کنم ولی این تیپ الزامات ما را واداشت که به فکر یک راه حل اساسی و بنیانی بیفتیم و آن این بود که خودمان یک سایت وبلاگ‌دهی با امکانات روز جهان و پیشرفته‌تر از آن‌چه که دیگران دیده‌اند راه بیندازیم با این روی‌کرد که امکانات آن بر اساس قابلیت‌ها و الزامات بومی و خط قرمزهای آن فقط و فقط آن‌چه که در قانون و شرع آمده باشد، نه بیش‌تر و نه کم‌تر. این بود که سایت هم‌وبلاگی را با امکاناتی منحصر به فرد راه انداختیم.

یعنی شما قرار است بازار سایر سایت‌های خدمات وبلاگی را از رونق بیندازید؟
کریمی: خب این برداشت درستی نیست. مگر در محله و کوچه‌ای مغازه‌ی نانوایی یا مرکز خدمات‌رسانی وجود داشته باشد بعد آن دیگری بر مبنای احتیاجاتی که تشخیص داده تا این خدمت‌رسانی‌ها گسترده‌تر شود، مرکز و مغازه‌ای دیگر را اضافه کند منظورش آجر کردن نان آن نانوایی و تخته‌کردن در آن مرکز خدمات‌رسانی بوده؟ من توضیح دادم که امروز روزگار پیشرفت است و تحول. در این زمینه هر کسی سعی دارد به بهترین شکل ممکن و با قابلیت‌های قابل قبول با دیگران رقابت کند و برای این منظور تنها شرط لازم و کافی صداقت در آن کار و عامل بودن به ادعاهایی که شده می‌تواند رقابت سالم را رقم زده و مخاطب سالم را جذب کند. با توجه به این‌که در فضای سایبری، امروز شبکه‌های اجتماعی حرف اول را می‌زن‌ند و وبلاگ و وبلاگ‌نویسی هم در رده‌های اولین قرار دارد، سعی خواهیم کرد فضایی آمیخته از وبلاگ و شبکه‌ اجتماعی و تبادل صوت و تصویر را در آینده‌ نزدیک به موضوعات‌مان اضافه کنیم. و این یعنی رقابت، نه سوزاندن رونق.


وقتی بحث رقابت در میان است، سایت شما باید امکاناتی اضافه بر سایت‌های موجود از این دست داشته باشد، درست است؟
کریمی: صد در صد. وگرنه به قول خودتان این‌همه سایت وبلاگ‌دهی فعال در ایران و جهان موجود می‌باشد و همه هم پس از سال‌ها تجربه و پیدا کردن ذائقه‌ کاربران خود به موفقیت‌هایی رسیده‌اند. ما در اولین قدم سعی کردیم کم‌بودها را یافته و با آسیب‌شناسی سایت‌های وبلا‌گ‌دهی، اقدام به بومی‌سازی امکانات یک سایت وبلاگ‌دهی نسبتا کامل نماییم.

در این راستا پرمخاطب‌ترین و موفق‌ترین سایت‌های خارجی را هم در نظر گرفتیم تا خودمان را در آن رده قرار ده‌یم نه کمتر. ماه‌ها تیم برنامه‌نویس ما روی این پروژه کار کردند و تقریبا از اوایل بهمن ماه 89 سایت‌ هم‌وبلاگی فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرد و از آن به بعد ما از تعدادی از فعالان سایبری و بچه‌های وبلاگ‌نویس دعوت کردیم وبلاگ‌هایی را در سایت هم‌وبلاگی ثبت کرده و در آن شروع به فعالیت کنند و ضعف و قوت‌هایی را که در حین فعالیت می‌بینند به اطلاع کارشناسان ما برسانند تا تطبیق امکانات و خدمات این سایت با نیازها و سلائق کاربران به کمال برسد. خب این کار موفقیت‌آمیز بود و در مدت حدودا سه ماه گذشته، متوجه شدیم چه چیزهایی را باید تقویت کنیم و از چه مواردی باید صرف‌نظر یا آن را بومی‌سازی کنیم.

می‌شود بپرسم چه امکانات و خدماتی فراتر از دیگر سایت‌ها ارائه خواه‌ید کرد؟
کریمی: در همین راستا افتخار دارم بگویم که برای نخستین بار ما این امکان را برای کاربران خود فراهم کردیم که در کنار بارگذاری فیلم و عکس و صدا، ویدئوهای بارگذاری شده‌ خود را در وبلاگ‌های‌شان نمایش دهند. یکی از امکانات منحصر به فرد دیگر هم‌وبلاگی نیز امکان انتقال داده‌ها از وبلاگی به وبلاگ دیگر است.
بعضی از کاربران و بلاگرها بعضا ممکن است دوست داشته باشند وبلاگ‌شان در یک سایت دیگر و یا در همین هم‌وبلاگی را با همه‌ جزئیات به یک سایت دیگر منتقل کنند. خب این کار تقریبا با یک فراینده نسبتا پیچیده آن هم بیشتر برای کسانی‌که تخصص‌شان برنامه‌نویسی بوده بین بعضی از سایت‌های وبلاگ‌دهی در گستره‌ای بسیار محدود مقدور بود. ولی ما برای این منظور سعی کردیم این مانع را هم مرتفع کنیم. یعنی کاربر می‌تواند همه‌ اطلاعات وبلاگ خود از پست‌ها تا تمامی فایل‌های صوتی و تصویری و همین‌طور دیدگاه‌ها و کامنت‌های هر پست با تاریخ مندرج در آن از تعدادی از مهم‌ترین سایت‌های وبلاگ‌دهی دنیا و ایران به هم‌وبلاگی و بالعکس را منتقل کند. یکی دیگر از خدمات هم‌وبلاگی ارائه‌ یک زمینه‌ با قالب اختصاصی هم‌وبلاگی به کاربران خود است. در این زمینه‌ها کاربر امکان این را دارد که سرلوحه یا بنر خود را خود طراحی کرده و با اندازه‌هایی که در آن زمینه اعلام شده جای‌گزین کند.
همین‌طور امکان تغییر رنگ پس‌زمینه یا جاگذاری یک تصویر به جای رنگ نیز برای کاربر مهیاست تا تنوع این موارد باعث هر چه شخصی‌تر کردن وبلاگ برای کاربران شود. البته به دلیل خدمات بالا و به‌ روز سایت ما، کار کردن ابتدایی با آن طبیعی است که کمی پیچیده باشد. به همین منظور از ثبت وبلاگ تا پست‌گذاری و دیگر امور مربوط به آن، با راه‌نمایی‌هایی که در جای جای این مراحل و صفحات گوناگون وجود دارد، کاربر بدون هیچ مشکلی قلق کار را به دست خواهد آورد. و البته چنان‌چه باز هم در پیشرفت کار با وبلاگ خود مشکلی دید می‌تواند با شماره تلفن 88812701 که در سایت هم اعلام شده تماس گرفته و مشکل خود را با کارشناسان ما در میان بگذارد و البته این مژده را هم بدهم که کار برنامه‌نویسی ما با افتتاح رسمی هم‌وبلاگی نه تنها به پایان نرسیده بلکه تازه آغاز گشته است. چرا که ما از امروز تمام همت‌مان را روی این می‌گذاریم که در کنار تکمیل بیش از پیش هم‌وبلاگی، این سایت را به یک شبکه‌ اجتماعی بسیار گسترده با امکانات پیش‌رفته و به روز دنیا گره بزنیم و در این زمینه نیز در دنیا حرفی برای زدن داشته باشیم تا در این خصوص نیز ایران و ایرانی سربلندتر از گذشته آمار حضور در فضای سایبری را تحت تأثیر قرار دهد.

یعنی سرویس وبلاگ‌دهی شما خط قرمز و محدودیت ندارد؟
کریمی: از لحاظ فعالیت اینترنتی تحت لوای قوانین جاری کشور به هیچ عنوان. در هر صورت شما در هر جای دنیا هم که باشید ملزم به این هستید که از قوانین و مقررات خاص آن اقلیم جغرافیایی به شکل تمام و کمال تبعیت کنید. از این جهت هیچ استثنایی در هیچ کجای دنیا پیدا نمی‌شود. ولی این‌که بخواهیم بر اساس سلائق شخصی با وبلاگی برخورد کنیم یا آن را مسدود و کاربرش را با دلایل واهی از خود برنجانیم، نه، به هیچ عنوان همچنین چیزی را در راستای اهداف خود نمی‌دانیم و اصلا آمده‌ایم که این شرایط را برچینیم و رسما اعلام کنیم که هم‌وبلاگی، پدیده‌ متفاوتی است.


حرف دیگر مانده که بفرمایید؟
کریمی: من فقط نکته‌ی دیگری را هم عرض کنم و آن این‌که ما در کنار متفاوت بودن، سعی خواهیم کرد که ارتباط دو سویه و رو در رویی با تمام کاربران‌مان داشته باشیم. در این خصوص با سیستم پیامکی‌ای که داریم، به کاربرانی که علاقه‌مند بودند و شماره‌ همراه خود را در هنگام ثبت وبلاگ اعلام کردند، کلیه‌ اخبار مربوط به سایت را اعلام خواهیم کرد و هم‌چنین آنان را از گرد‌همایی‌هایی که با اعضا هم‌وبلاگی هر از گاهی خواهیم داشت مطلع می‌نماییم که این گل ارتباط رو در روی ما با کاربران هم‌وبلاگی است. امیدوارم در این زمینه نیز بتوانیم قدمی برای تعالی روز افزون ایران عزیز بر داریم. ان‌شاءالله.

گفت و گو از محمد علی صمدی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۲/۰۳
شاهرخ بزرگی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی