صبح فردا

صبح فردا

دوستی داشتم که بهتر است بگویم برادری داشتم بنام شهید مهدی (بهروز) فلاحت پور که سالیان سال در جبهه های حق علیه باطل به جنگ و مبارزه با بعثیان کافر مشغول بود و چندین بار تا مرز شهادت پیش رفت و هر بار با جراحات سنگین به پشت جبهه و بیمارستان بر می گشت بالاخره با چندین بار مجروحیت و شیمیایی شدن در 8 سال دفاع مقدس شهید نشد تا اینکه در اردیبهشت ماه سال 1371 به لبنان رفت تا درباره شهید سیدعباس موسوی و مبارزان لبنانی برنامه بسازد و از طرف موسسه فرهنگی روایت فتح به همراه چندتن از همکاران و دوستانش به جنوب لبنان رفت که در 31 اردیبهشت ماه سال 1371 در حین فیلمبرداری در دره بقاع لبنان ناگهان هواپیماهای رژیم صهیونیستی اسرائیل دره بقاع را بمباران کردند که ایشان هم در همان مکان به شهادت رسید و به آرزویش که وصل به حضرت دوست بود نائل آمد. از ایشان فقط یک قطعه کوچک از مچ پایش به وطن بازگشت ، لذا این وبلاگ را بیاد او و بنام او درست کردم تا هر از گاهی یادی از او و خاطرات شیرین با او بودن بنمایم. روحش شاد و یادش گرامی

آخرین نظرات

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۰ ثبت شده است

۲۹ارديبهشت
هدف این تفکر انحرافی آن است که در آینده این تصور القا شود که تمام فعالیت‌ها، طرح‌ها و خدمات‌ انجام‌شده در این چند سال از جانب یک نفر منحرف بوده و او بزرگ‌ترین استراتژیست عالم است و هر کاری که انجام داده‌ایم از او الهام گرفته‌ایم و بنابراین او باید رئیس‌جمهور آینده شود و کشور را اداره کند.

به گزارش مشرق ، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در دیدار با سردار رحیم صفوی و جمعی از سرداران سپاه پاسداران، درباره نگرش اسلام نسبت به جهان گفت:‌ بینش اسلام این نکته را الهام می‌کند که مسیرهای پر پیچ و خم و پرفراز و نشیبی برای افراد و گروه‌ها و جوامع وجود دارد که برای رسیدن به سر منزل مقصود و قرب الهی، باید از این مسیرها با سلامت عبور کرد. و به همین دلیل است که حوادث پیش‌بینی نشده و غافل‌گیر کننده اتفاق می‌افتد و شیطان در صدد است در این موقعیت‌ها، هم افراد و هم جامعه را به انحرافات خطرناک سوق دهد.

آیت‌الله مصباح تأکید کرد:‌ هر چه سطح کمال افراد واجتماع بالاتر رود، امتحانات سنگین‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و سختی امتحان دلیل رشد جامعه است تا پاداش بالاتری به دست آید.

وی اظهار داشت: برقرای نظام اسلامی زیر سایه رهبری و نائب امام زمان (عج) از نعمت‌ها و موهبت‌های ویژه الهی است بنابراین وظیفه ما در چنین جامعه‌ای سخت‌تر است و امتحانات الهی نیز شکل خاص‌تری پیدا می‌کند.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی دو اصل کلی مرتبط با جامعه اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: باورها، اعتقادات و بینش‌های ما نسبت به خود، جامعه و جهان هستی و هم‌چنین گرایش‌ها از عواملی است که باید مراقب آنها بود و محتاطانه عمل کرد، و از باورهای غلط و گرایش‌های انحرافی که انسان را از اهداف اصیل دور و سرگرم لذت‌های زودگذر می‌کنند پرهیز کرد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به گذشت بیش از چهارده قرن از ظهور اسلام، یادآور شد: استفاده از تجربیات دوران طولانی، ملت ما را آماده کرده تا از بسیاری از امتحانات سربلند بیرون بیاید و توطئه‌های شیطانی را خنثی کند؛ زیرا سختی‌هایی که از سوی بیگانگان و مزدوران داخلی بر ملت ما تحمیل شده، ‌موجب شده تا مردم در راه حفظ نظام اسلامی فداکاری کنند و چه بسا دلیل این‌که امام خمینی (ره) این ملت را از مسلمانان صدر اسلام بهتر معرفی کردند همین باشد.

وی اضافه کرد: در مقابل این فتنه‌های پیچیده، بسیاری از افراد زیرک و با فراست هم فریب می‌خورند و باید برای نجات از این فتنه‌ها به فضل الهی و توسل به اهل‌بیت (ع) امید داشت.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: استفاده از همین تجربیات اخیر هم، نیاز به تدبر و عبرت‌گیری دارد، چرا که هر گاه مردم احساس مسئولیت را رها کردند و خود را نسبت به حوادث بی‌تفاوت نشان دادند، شیطان بر آن‌ها مسلط می‌شود. بنابراین باید خیلی هشیار باشیم، حساسیت نشان داده، وظیفه خود را به درستی انجام دهیم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بیان داشت:‌ از طرف دیگر شیطان با این تجربیات طولانی که از فریب انسان‌های مختلف به دست آورده، می‌داند از کجا شروع کند. او از نقطه‌ای بسیار کم‌رنگ شروع می‌کند وتدریجا پیش می‌رود به طوری که حساسیتی ایجاد نشود و بعضی‌ها هم به خاطر صداقت و صفا و اندکی سادگی، حساسیتی نشان نمی‌دهند؛ یا توجیه می‌کنند و یا گمان می‌کنند که مبارزه با این انحرافات به هزینه‌هایش نمی‌ارزد.

وی خاطرنشان کرد: بعضی‌ها نسبت به خطر اطلاع دارند ولی آن را ساده می‌انگارند و مسامحه می‌کنند، بعضی هم که عمق خطر را بیشتر درک می‌کنند، ‌به خاطر تعلق به گروه خاص، واکنش به خطر را به مصلحت گروه خود نمی‌بینند و عکس‌العملی نشان نمی‌دهند.

عضو مجلس خبرگان اضافه کرد: ‌تنها افراد اندکی هستند که چشم تیزبینی دارند، خطر را می‌بینند، آینده‌اش را درک و ارزیابی می‌کنند و طبعا حساسیت نشان می‌دهند، اما غالبا با چنین افرادی رفتارهای نامهربانانه می‌شود، و این نامهربانی‌ها نه تنها از سوی دشمنان بلکه گاهی اوقات از طرف دوستان نیز دیده می‌شود که جای تعجب دارد.

آیت‌الله مصباح تصریح کرد:‌ ما باید به این هشدارها توجه کنیم، مخصوصا اگر تجربه مثبتی نسبت به این هشدارها در گذشته وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت:‌ در چند سال اخیر، چنین احساسی پیش آمده که خطری پیچیده نسبت به اساس فکری جامعه در حال شکل‌گرفتن است و شیطان تمام تجربیات وحیله‌های خود را به کار گرفته تا طرز فکری انحرافی را در جامعه القاء کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه به نقطه شروع این تفکر اشاره کرد وگفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که با بینش عمیق و درک خاص امام (ره) نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی و مدیریت شایسته ایشان و هم‌دلی و یکپارچگی ملت به‌وقوع پیوست، دشمنان کوشیدند نقش امام (ره) را در ایجاد این تحول عظیم اسلامی کم‌رنگ کنند.

عضو خبرگان رهبری یادآور شد:‌ ظهور یک رهبر دینی و نفوذ فوق‌العاده او در توده‌ مردم، ‌دشمنان را نسبت به روحانیت حساس کرد بنابراین کوشیدند از این محبوبیت ونفوذ جلوگیری کنند و تفکر ضد روحانیت را در میان اقشار جامعه رواج دهند.

وی ادامه داد: استراتژی قطعی شیطان این است که بتواند مرتبه و قداست روحانیت شیعه را تضعیف کند چون تنها راه تضعیف اقتدار اسلام و دور کردن جامعه از خداوند، تضعیف روحانیت است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به چند نمونه از این اقدامات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد:‌ قدم اول در القای این تفکر، سعی در کاستن از محبوبیت روحانیت با بزرگ جلوه دادن نقاط ضعف برخی روحانیان و حتی لغزش‌های ایشان در تکلم و پوشش، و قدم دوم مطرح کردن اسلام منهای روحانیت بود.

آیت الله مصباح اضافه کرد: این استراتژی تمام نشده و امروز هم با الگو قرار دادن اروپا در کنار زدن کلیسا، تلاش می‌کنند تا روحانیت را مانع پیشرفت ایران جلوه دهند و با این ایده، درصدد کنار گذاشتن روحانیت و القای تفکر ضد روحانیت در جامعه هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد:‌ امام خمینی (ره) ایران را برای اسلام می‌خواست، اما این گروه اسلام را فدای ایران می‌کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه تأکید کرد:‌ کمال استادی این شیاطین در اینجا ظاهر می‌شود که با القای این فکر که امام زمان (عج) کشور را اداره می‌کند، سعی در تضعیف جایگاه ولی‌فقیه دارند و نیاز به وجود ولی‌فقیه را زیر سؤال می‌برند.

وی اظهار داشت:‌ این طرز فکر به سمتی در حال حرکت است که می‌گوید ما با رابطه‌ای معنوی می‌توانیم خواسته امام زمان (عج) را به دست آوریم و کشور را بی‌واسطه و بدون نیاز به متخصصان اسلام‌شناس اداره کنیم.

این استاد فلسفه و تفسیر قرآن تأکید کرد:‌ هدف این تفکر انحرافی آن است که در آینده این تصور القا شود که تمام فعالیت‌ها، طرح‌ها و خدمات‌ انجام‌شده در این چند سال از جانب یک نفر منحرف بوده و او بزرگ‌ترین استراتژیست عالم است، و هر کاری که انجام داده‌ایم از او الهام گرفته‌ایم و بنابراین او باید رئیس‌جمهور آینده شود و کشور را اداره کند.

آیت‌الله مصباح تصریح کرد: این خطر بزرگی است که به نام اسلام، با استفاده از خون شهیدان و بعد از تحمل این همه سختی‌ها بگویند انتخاب شدن چنین کسی که نه شناخت درستی از اسلام دارد و نه سوابق روشنی در انقلاب، مرتبه‌ای از ظهور است! بدین ترتیب شیطان وسایلی فراهم کرده که در دل یک کشور اسلامی با شعارهای دینی، نطفه یک حرکت ضد اسلامی منعقد گردد.

وی افزود: اکنون اگر احتمال ضعیفی هم بدهیم که شیطان چنین نقشه‌ای کشیده است، باید حواسمان جمع باشد، احتیاط کنیم و نسبت به حوادث و فتنه‌ها حساسیت وعکس العمل مناسب انجام دهیم.

شاهرخ بزرگی
۲۲ارديبهشت
آیت‌الله مصباح یزدی:
هشدار در مورد تکرار سناریوی علی‌محمد باب/ دلیل ندارد سکوت کنیم
 

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به تعابیری چون «امام زمان(عج) خود جامعه را اداره می‌کند» با بیان اینکه این سخن به این معنی است که اگر خود ولی عصر(عج) جامعه را اداره می‌کنند،‌ پس نیازی به نائب نیست، نسبت به ایجاد سید علی‌محمد باب دیگری در برابر ولایت فقیه هشدار داد.

به گزارش رجانیوز به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله مصباح یزدی،‌ پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به رواج انحراف فکری جدیدی در جامعه و مطرح شدن تعابیری چون «امام زمان(عج) خود جامعه را اداره می‌کند»،‌ تصریح کرد: درست است که در ابتدا این سخن برای ارادتمندان و علاقه‌مندان به حضرت بقیه‌الله(عج) خوش باشد،‌ ولی وقتی به آن فکر می‌کنیم، می‌توانیم به آینده خطرناک این سخن پی ببریم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: این سخن به این معنی است که اگر خود ولی عصر(عج) جامعه را اداره می‌کنند،‌ پس نیازی به واسطه و نائب نیست!

وی با ابراز نگرانی از رواج چنین تفکری در جامعه، اظهار داشت: ‌اگر این تفکر در جامعه رواج یابد و کسی که این تفکر را رواج می‌دهد، قدرت در اختیار داشته باشد و به احتمال 99 درصد کمک‌های خارجی نیز ضمیمه آن شود، چه شرایطی در جامعه به وجود می‌آید؟

آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: اگر این جریان ادامه یابد و یک روز دیدیم که سید علی‌محمد باب دیگری به دست خودمان و با ثمره خون شهیدان و مقاومت‌های فراوان به وجود آمده است،‌ تعجب نکنیم.

وی افزود: حال اگر کسی ریاست، پول و سوابق داشته باشد و خدمات دولت نهم و دهم نیز در اختیار او قرار گیرد و چه بسا رئیس جمهور هم بگوید هر چه دارم از او بوده است چه تأثیراتی می‌تواند داشته باشد؟!

*سخن از حذف اسلام در کلام یک مقام رسمی پلورالیسمی است که سایه آن را با تیر می‌زدیم

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به مخالفت‌های صورت گرفته با چنین تفکراتی پیش از انقلاب، اظهار داشت: امروز یک مقام رسمی کشور، بیاید و مطرح کند که دیگر دوران تعریف از اسلام و شعار اسلامی گذشته است، پلورالیسمی است که در گذشته سایه آن را نیز با تیر می‌زدیم.

وی با تأکید بر این که در این جریان، آهسته آهسته شعارهای اسلامی کم‌رنگ می‌شود،‌ بیان داشت: در چنین شرایطی ارزش‌های اسلامی جای خود را به ارزش‌های فردی و نام اسلام جای خود را به ایران می‌دهد؛ هرچند هم بگویند ایشان منظورشان فلان بوده و شفاف هستند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ارتباط و دیدار با برخی شخصیت‌های بین‌المللی که حتی مقامات بالای کشور نیز تاکنون با آنان ملاقات را بابی دیگر معرفی کرد و اظهار داشت: قرائن حاکی از سفر‌های این شخص به سراسر جهان از شرق تا غرب و ملاقات با بالاترین شخصیت‌ها است که در هیچ جا انعکاس نمی‌یابد،‌ تا آنجا که رئیس جمهور رسماً وزیر خارجه را کنار می‌گذارد و می‌‌گوید سیاست خارجه من را باید ایشان اداره کنند.

*در برابر انحرافات سکوت نخواهیم کرد

وی تأکید کرد: البته با عنایت خداوند و هوشیاری مقام معظم رهبری و بیداری مردم، این امر اتفاق نمی‌افتد اما دلیل هم ندارد که ما سکوت کنیم و به وظیفه خود عمل نکنیم.

آیت‌الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خدمات دولت نهم و دهم و تأییدات رهبری از این دولت، اظهار داشت: آنچه باعث روی کار آمدن این دولت شد، شعارهایی بودکه در سی سال پس از انقلاب مطرح می‌شد و مردم که از فراموش شدن آنها آسیب‌های فراوانی را متحمل شده بودند، به آنها دل بستند که البته کارهای عظیمی هم صورت گرفت و مقام معظم رهبری نیز این دولت را تأیید کردند.

وی با بیان این که این مسائل دلیل مطلق بودن نمی‌شود، اظهار داشت: در کنار این خدمات،‌ آهسته آهسته سخنانی مطرح شد که قضاوت‌های فراوانی در این باره صورت گرفت، اما بعد‌ها مسائلی ظاهر شد که قابل توجیه منطق،‌ برهان و شرع نبود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)با تأکید بر این که برخی اقدامات اخیر، حتی با اقتضای سیاسی نیز سازگار نبود،‌ خاطرنشان کرد: این که به گونه‌ای رفتار شود که رهبری، مراجع، علما و مردم متدین را از خود ناراضی کند و کاری کرد که صمیمی‌ترین دوستان نیز با او به مخالفت بپردازند، توجیهی ندارد.

وی در پایان تصریح کردند: ‌در این میان ما وظیفه داریم در مرحله نخست، فردی که شیفته این شخص شده است را متوجه اشتباهاتش کنیم و در مرحله بعد خواص فریب‌خورده را نیز نجات دهیم.

شاهرخ بزرگی
۱۲ارديبهشت

دیروز آقای دکتر احمدی نژاد بعد از یک غیبت 11 روزه که از ایشان انتظار نمی رفت و تعجب همراه با تاسف دوستان واقعی رئیس جمهور محترم را در پی داشت، به دفتر کار خود بازگشت و با این اقدام- هرچند دیرهنگام- خویش، خواب خوش دشمنان بیرونی و دنباله های داخلی آنها را به کابوس تبدیل کرد. در فاصله 11 روز گذشته آنچه در میان مردم دیده می شد، نگرانی توام با دلخوری از رئیس جمهوری بود که با اعتقاد به پیروی بی چون و چرای ایشان از رهبر و مقتدای خویش انتخاب کرده بودند و او نیز در خدمت به خلق خدا و ایستادگی در مقابل باج خواهی نظام سلطه جهانی، سنگ تمام گذاشته بود و اکنون در پی ماجرای اخیر، دلشوره داشتند که مبادا در گزینش خود به خطا رفته باشند! در دیگر سوی این میدان، دشمنان تابلودار اسلام و انقلاب و دنباله های حقیر و شکست خورده آنها ایستاده بودند که با توهم حاکمیت دوگانه، آرزوی بیش از سه دهه بر زمین مانده خود را - دستکم به ظاهر- برآورده شده تلقی می کردند و با ذوق زدگی- یا تظاهر به ذوق زدگی- این «آرزو» را به «خبر» تبدیل کرده و به شیپور فریب و پر سر و صدای خود سپرده بودند. و اما، در این میان گروه دیگری نیز بودند که ماجرای پلشت اخیر را خود آفریده بودند و یا در پیدایش آن نقش برجسته و پررنگی داشتند. این جماعت که با استناد به مواضع و عملکرد چند ساله شان در میان مردم و نزد دوستداران واقعی رئیس جمهور محترم، «جریان انحرافی» نام گرفته اند، طی 11 روز گذشته، به گواهی آنچه بر زبان و قلم آورده اند، نه دغدغه نظام را داشتند و نه سرنوشت رئیس جمهوری که لاف دوستی و نزدیکی با او را می زدند برایشان اهمیت داشت! آنها فقط نگران خود بودند. در این گزاره ها- که اندکی از بسیارهاست- همه روزه از سوی گروه انحرافی و به صورت پیامک برای این و آن ارسال می شد، دقت کنید؛ «باند قدرت و ثروت، آقای مشایی را هدف حمله و هجوم ناجوانمردانه خود قرار داده اند»! «مخالفان ولایت فقیه به احمدی نژاد و آقای مشایی هجوم آورده اند»!و... اعضای جریان انحرافی توضیح نمی دادند؛ کسی که 18 پست حساس دولتی و هزاران میلیارد تومان پول بی حساب و کتاب را در اختیار خود دارد و بدون احساس نیاز به پاسخگویی در برابر قانون، دست به هر کاری که مایل باشد می زند و مبالغ نجومی از بیت المال را هرجا که بخواهد هزینه می کند و... صاحب ثروت و قدرت است، یا آن بسیجی پاکباخته و تهی دست که تاراج بیت المال و حضور غریبه ها در کانون های حساس نظام را برنمی تابد و علیه گروه منحرف خروش برمی دارد؟!...
خوشبختانه رئیس جمهور محترم، همانگونه که از ایشان انتظار می رفت با حضور دیروز خود در ریاست جمهوری و شرکت در جلسه هفتگی هیئت دولت، از یکسو، به دلشوره و نگرانی مردم که بی علت نبود، پایان داد و ان شاءالله در ادامه مسیر رگه های باریک احتمالی از تکرار رخداد پلشت یاد شده را نیز محو خواهد کرد و از سوی دیگر، خواب خوش دشمنان بیرونی و دنباله های حقیر و بارها شکست خورده داخلی آنها را نه فقط آشفته، که به کابوس تبدیل کرد و می ماند جریان انحرافی که امید است رئیس جمهور محترم و مردمی، توصیه دلسوزانه دوستان واقعی خویش را نادیده نگیرد و از کنار دغدغه آنان که نشان داده اند، نه سودای سود دارند و نه غم بود و نبود، آسان عبور نفرمایند.
و اما، در این وجیزه، سخن دیگری نیز در میان است که می تواند و باید برای همگان درس آموز و عبرت انگیز باشد و آن، این که تقریبا، بلافاصله پس از انتشار خبر ابقای وزیر اطلاعات از سوی رهبر معظم انقلاب که با استقبال چندانی از سوی آقای رئیس جمهور روبرو نشده بود- و یا اینگونه تبلیغ شده بود- تمامی دشمنان بیرونی با بهره گیری از ماشین عظیم و پردامنه تبلیغاتی و رسانه ای خود به تقدیر و تمجید از آقای احمدی نژاد پرداختند و در حمایت و قدردانی! از ایشان کمترین تردیدی به خود راه ندادند. چرا...؟! این حامیان تازه به میدان آمده! دقیقا همان قدرت های استکباری و دشمنان تابلوداری بودند که تا چند روز قبل تمامی محافل خبری، سیاسی خود را با اختصاص هزینه های کلان و نجومی علیه ایشان به کار گرفته بودند و از هیچ تهمت و افتراء و بدگویی و ناسزایی به آقای احمدی نژاد دریغ نمی کردند. آیا غیر از این است؟! بنابراین، پای این پرسش منطقی در میان است که چرخش یکصد و هشتاد درجه ای مورد اشاره از کدام نقطه آغاز شده و در کجا ریشه داشته است؟
پاسخ این سؤال نه پیچیده است که برای فهم آن به اذهان ژرف اندیش نیازی باشد و نه پنهان و رازآلود است که بدون دسترسی به اخبار و گزارش های سری و طبقه بندی شده قابل درک نباشد. این چرخش یکصد و هشتاد درجه ای دقیقا هنگامی آغاز شد که دشمن احساس کرد- و یا در این توهم افتاد- که آقای احمدی نژاد، حکم و توصیه رهبر معظم انقلاب را نادیده گرفته و از تن دادن به آن خودداری کرده است! به بیان دیگر، دشمن احساس کرد آرزوی دیرینه اش که سه دهه برزمین مانده بود، یعنی «حاکمیت دوگانه» تحقق یافته و یا نشانه های آغاز آن دیده می شود!
خب! اکنون سؤال دیگری در میان است که پاسخش اگرچه روشن و بدیهی ولی بیان دوباره و حتی چندباره آن خالی از فایده نیست و آن سؤال این که، چرا دشمنان تابلودار بیرونی پس از احساس- به زعم خود- «حاکمیت دوگانه» بدون کمترین تردیدی حمایت از آقای احمدی نژاد و تقدیر و تمجید از ایشان را برگزیدند و حال آن که می توانستند به جای آقای احمدی نژاد، حمایت و تقدیر خود را نثار رهبر معظم انقلاب کنند؟! مگر نه این که به خیال خام آنان، در حاکمیت نظام اسلامی «ترک افتاده»! و نشانه های حاکمیت دوگانه پدید آمده است؟! بنابراین آنچه برای آنان در نگاه اول، ضروری به نظر می رسد، حمایت و تقدیر از یک سوی این به اصطلاح حاکمیت دوگانه است، چرا که هدف نهایی دشمن، دوسویه شدن حاکمیت است و چه فرقی می کند که کدام سو در مقابل سوی دیگر مورد حمایت قرار گرفته و تقدیر و تمجید شود؟! بنابراین چرا در این میان حمایت از آقای احمدی نژاد را برگزیدند و بی درنگ به سوی آن رفتند؟!
پاسخ به این سؤال است که درس آموز و عبرت انگیز است و می تواند یک بار دیگر و برای چندمین بار در عمر پربرکت و مقدس جمهوری اسلامی ایران، آویزه گوش و دل همگان باشد. دقت کنید! دشمن می داند و کمترین تردیدی ندارد که دشمن واقعی نظام سلطه بین الملل و سد مستحکم در مقابل باج خواهی، زورگویی و غارتگری و خونریزی جهانخواران، «ولی فقیه» است و دیگران، از جمله رئیس جمهور و یا هر مقام برجسته و بلندپایه دیگر، فقط در حد و اندازه و در نقش «بازوی ولی فقیه» در میدان حضور دارند که توان و قدرت خود را از آن وجود مبارک و ملکوتی می گیرند. دشمن می داند که
«گرچه تیغ از کمان همی گذرد... از کمان دار بیند اهل خرد».
به بیان دیگر، دشمنان بیرونی و نظام سلطه جهانی، اگر از نظام اسلامی در هراسند و اقتدار آن را سد راه خود می دانند، این هراس از اقتدار ولی فقیه است نه رئیس جمهور محترم و یا هر مقام بلندپایه و محترم دیگر، چرا که مردم براساس باورهای دینی عمیق خود گوش به فرمان ولی امر خویشند و همواره از او به یک اشاره بوده و هست و از مردم به سر دویدن. رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه، رئیس قوه مقننه و... تنها هنگامی برای دشمن خطرساز و برای مردم آرامش آفرین هستند که پیرو بی چون و چرای ولی فقیه، یعنی نایب حضرت بقیه الله الاعظم- ارواحنا له الفداء- باشند و به هر اندازه که پای از این حلقه بیرون گذارند- ولو به توهم دشمن- هرچه باشند و هرکه باشند یک شهروند ساده و معمولی مانند سایر شهروندان خواهند بود. بنابراین، اگر سخنان توفنده برادر عزیزمان جناب آقای دکتر احمدی نژاد در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد، لرزه بر اندام نظام سلطه می اندازد و خروش ایشان علیه رژیم صهیونیستی، سردمداران این رژیم جعلی و کودک کش را به وحشت فرو می برد و... تنها به این علت است که آنها، زبان ولی فقیه را در کام ایشان می بینند وگرنه... مگر همین دشمنان تابلودار بلافاصله پس از آن که به خیال خود احساس جدایی احمدی نژاد از ولی امر مسلمین را دیدند، به جای خروش علیه ایشان، زبان و قلم به حمایت و تعریف و تمجید از وی نگشودند؟!
و بالاخره، با توجه به شرایط حساس کنونی و خیزش ها و انقلاب های اسلامی ملت های مسلمان منطقه که چشم و دل به ایران اسلامی دوخته اند، آیا برادر عزیز و بزرگوارمان جناب آقای دکتر احمدی نژاد، احتمال نمی دهند ماجرای اخیر، توطئه ای - اگرچه با چند واسطه- تحمیل شده به ایشان باشد؟! رئیس جمهور محترم بارها نشان داده و همین دیروز نیز با صراحت بر این باور قلبی خود، تاکید ورزیده است که پیرو بی چون و چرای ولی فقیه است. بنابراین، ماجرای پلشت چند روز گذشته را چه کسانی رقم زده اند؟!
حسین شریعتمداری

کیهان ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰

شاهرخ بزرگی
۰۳ارديبهشت

وزیر اطلاعات دولت نهم ضمن بیان ناگفته هایی از چگونگی برکناری اش، اقدام دولت را در عزل مصلحی توجیه ناپذیر دانست.
غلامحسین محسنی اژه ای در همایش «ولایت فقیه استمرار حرکت انبیاء» در سخنانی با اشاره به وقایع اخیر رخ داده در کشور و برکناری وزیر اطلاعات اظهار داشت: رئیس جمهوری تلاشهای فراوانی را در کشور انجام داده اند و عملکرد احمدی نژاد در زمینه استکبارستیزی، تحرک زایدالوصف و رسیدگی به محرومین در جای خودش قابل تقدیر است ولی گاهی ایشان کارهایی انجام می دهند که هیچ توجیهی برای آنها پیدا نمی شود.
سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه کنار گذاشتن وزیر اطلاعات در این شرایط توجیهی نداشت، گفت: از سوی دیگر «چگونه کنار گذاشتن» وزیر اطلاعات به عنوان یکی از وزارتخانه های کلیدی مهم است.
دادستان کل کشور که در خرم آباد سخن می گفت با بیان اینکه وقتی می خواهند وزیر را کنار بگذارند باید یکسری زمینه چینی ها صورت گیرد، خاطرنشان کرد: باید طوری در این رابطه عمل شود که سیستم اطلاعاتی کشور ضربه نخورد و حداقل زمانی برای معرفی فردی که می خواهد به جای وزیر گذاشته شود مدنظر قرار گیرد.
محسنی اژه ای با تاکید بر اینکه کنار گذاشتن وزرا جزء اختیارات رئیس جمهور است ادامه داد: ولی حقیقتا نحوه عملکرد در مورد برکناری وزیر اطلاعات توجیه پذیر نیست.
وی با اشاره به واکنش رهبر معظم انقلاب به برکناری مصلحی گفت: ایشان در نامه ای خطاب به رئیس جمهوری عنوان کردند که کنار گذاشتن مصلحی در شرایط کنونی نه به مصلحت کشور است و نه به مصلحت شما.
دادستان کل کشور ادامه داد: این گونه برخوردها در دل دشمنان ما چقدر «قند آب می کند».
محسنی اژه ای در ادامه سخنان خود به نحوه برکناری خود در زمانی که بر مسند وزارت اطلاعات قرار داشت، اشاره کرد و گفت: من و صفارهرندی را دو هفته مانده به پایان دوره وزارتمان کنار گذاشتند که حتی اگر فرض هم کنیم که ما «آدم های بدی» هستیم باز هم این برخورد درست نبود.
وزیر اطلاعات دولت نهم با بیان اینکه «ما خودمان هم نفهمیدیم چگونه و چرا ما را کنار گذاشتند» یادآور شد: بسیاری از مسئولین از برکناری من هیچ اطلاعی نداشتند.
وی ادامه داد: اطلاعی ندارم که در آن زمان مقام معظم رهبری از روند برکناری من مطلع بود یا نه، ولی ایشان از برکناری آقای مصلحی اطلاعی نداشتند.
محسنی اژه ای در ادامه روایت خود از برکناری اش در دولت نهم گفت: بعد از نماز ظهر روزی که من را برکنار کردند مانند همیشه قرار بود تا قبل از پایان وقت اداری یک جلسه ای بگذاریم که وقت هم فوت نشود که در حال رفتن به اتاق کارم بودم که یکی از معاونین من سراسیمه به استقبال من آمد و خبر عزل من را داد و گفت که به وی پیشنهاد سرپرستی وزارت اطلاعات داده شده است.
وی با اشاره به شوکه شدن همراهانش پس از شنیدن خبر عزلش از وزارت اطلاعات دولت نهم، بیان داشت: ولی خود من چون شناخت داشتم خیلی شوکه نشدم!
دادستان کل کشور با اشاره به اطلاع از خبر برکناری اش چند دقیقه مانده به پخش اخبار ساعت 14 یادآور شد: پس از شنیدن خبر عزلم در پاسخ به مشورت معاونم برای پذیرفتن سرپرستی وزارت اطلاعات به او گفتم که اگر من برکنار شدم که دیگر نمی توانم نظری داشته باشم ولی اگر از من مشورت می خواهی من می گویم حتما قبولت داشته که به عنوان سرپرست شما را معرفی کرده است.
محسنی اژه ای با بیان اینکه این به صلاح نبود که دو هفته مانده به پایان دوره دست به برکناری وزرا بزنند عنوان کرد: به هر حال ما با یکی دو نفر مشورت کردیم که در مقابل این موضوع چه واکنشی نشان دهیم.
وی با اشاره به اینکه روز برکناری اش از وزارت اطلاعات مانند همه یکشنبه ها قرار بود جلسه دولت ساعت چهار برگزار شود، افزود: اتفاقی که برای ما رخ داد مانند همین اتفاقی بود که برای مصلحی رخ داد.
دادستان کل کشور ادامه داد: ابتدا قصد داشتم با توجه به برکناری در جلسه دولت حضور پیدا نکنم که در نهایت با توجه به اینکه این موضوع به صورت رسمی به ما اعلام نشده بود تصمیم به حضور در جلسه دولت گرفتیم.
محسنی اژه ای با بیان اینکه گاهی وقت ها یک «استعفای زوری» از آدم می گیرند، گفت: ولی متأسفانه در این خصوص هیچ حرفی به ما گفته نشده بود.
وی ادامه داد: در نهایت تصمیم گرفتیم خودمان را «به آن راه بزنیم» که از موضوع برکناری خبر نداریم و برای رفتن به جلسه دولت سوار ماشین شدم که راننده ماشین به من یادآوری کرد که آقای محسنی، گفته اند شما جلسه دولت نروید و به دفتر ریاست جمهوری مراجعه کنید.
دادستان کل کشور افزود: پس از رفتن ما به دفتر ریاست جمهوری آقای شیخ الاسلامی که آن زمان رئیس دفتر رئیس جمهور بودند به ما اطلاع دادند که من و آقای صفارهرندی عزل شده ایم.
محسنی اژه ای در ادامه روایت خود از برکناری اش گفت: من در نهایت به رئیس دفتر رئیس جمهور گفتم خب ایرادی ندارد ما به جلسه دولت می رویم تا حداقل با دوستانی که چهار سال با هم بودیم خداحافظی داشته باشیم که ایشان به ما گفتند شما نروید!
وی با بیان اینکه هر قدر اصرار کردیم اجازه خداحافظی به من ندادند، گفت: رئیس دفتر رئیس جمهوری ضمن مخالفت با حضور من در جلسه دولت عنوان کردند که به وی گفته شده است از ورود من به جلسه ممانعت کند.
وزیر سابق اطلاعات با اشاره به عزل دیگر وزیران دولت نهم گفت: در نهایت من هنگام خداحافظی به رئیس دفتر رئیس جمهور یادآوری کردم که با توجه به برکناری من و صفارهرندی دولت از حد نصاب می افتد.
محسنی اژه ای ادامه داد: اینقدر شتاب زده در مورد برکناری وزرا عمل شده بود که حتی به این موضوع هم فکر نکرده بودند که با عزل ما دولت از رسمیت می افتد و باید برای ادامه کار دوباره از مجلس رأی اعتماد بگیرد.
وی افزود: بعد از یادآوری من رئیس دفتر رئیس جمهور همانجا به دولت زنگ زدند و موضوع را عنوان کردند که در نهایت تصمیم گرفتند حکم صفارهرندی را فعلا ابلاغ نکنند تا دولت از رسمیت نیفتد.
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به سختی کار مقام معظم رهبری در ایجاد تعامل میان مسئولان گفت: اگر هدایت های ایشان نبود مسلما دشمن در بسیاری از صحنه ها نتیجه می گرفت.


روزنامه کیهان شنبه 3 اردیبهشت 1390

شاهرخ بزرگی
۰۳ارديبهشت

یک عضو دست چندم حلقه مشایی بی آن که متوجه باشد برخی رویکردهای انحرافی برنامه ریزی های این حلقه را بازگو کرد.
عباس امیری فر رئیس گروه غیرقانونی «جامعه وعاظ ولایی» و رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در گفت وگو با فارس ضمن اظهاراتی سراسر متناقض گفت «مقام معظم رهبری نامه ای برای فعالیت وزیر اطلاعات صادر فرمودند و رئیس جمهور هم تمکین کرد اما این نکته همچنان جای بررسی دارد که آیا دستور مقام معظم رهبری حکم حکومتی بوده است یا نه، ممکن است ولی فقیه در یک مورد توصیه کنند اما تکلیف نفرمایند نمی توان نظرات رهبری را حکم حکومتی توصیف کرد. به نظر من این موضوع باید بررسی شود چرا که برخی رسانه های اصولگرا نوشتند که این حکم حکومتی است»!
وی در این مصاحبه معنای «ولایی» بودن تشکل متبوع و غیرقانونی خود را توضیح نمی دهد اما در برابر این سؤال که «اگر جریان انحرافی در مقابل انقلاب بایستد، شما چه تصمیمی خواهید گرفت» می گوید: جریان انحرافی چه کسانی هستند ما این جریان را نمی شناسیم. ما تابع ولی فقیه هستیم و از دولت و یارانش حمایت می کنیم. شخص بنده اگر رهبر انقلاب حکم دهند که همسرم بر من حرام است، علی رغم تمامی علاقه ای که به همسرم دارم، از ولی فقیه اطاعت می کنم. ما باید مسائل را اصلی فرعی کنیم و به مسئله اصلی بپردازیم. مسئله اصلی جریان فتنه و خواص بی بصیرت است.
وی در عین حال توضیح نداد که چگونه ادعا می کند به حکم رهبر انقلاب حتی درباره حرمت همسر پایبند است اما نامه و حکم صریح رهبر معظم انقلاب را نوعی تاویل می کند که لازم الاتباع نباشد؟ مگر این که فرض کنیم منظور حضرات، ولایت اسفندیار رحیم مشایی است.
امیری فر با زلال و پاک و ناب معرفی کردن اسفندیار رحیم مشایی از احتمال نامزدی وی برای ریاست جمهوری سخن گفت و افزود: «خود ایشان گفته اند 6 ماه مانده به انتخابات اظهارنظر می کنم اما به نظر من کاندیدای مورد حمایت شخص احمدی نژاد، آقای مشایی باشد قطعا ایشان رئیس جمهور بعدی خواهد بود»!
وی درباره هشدار اخیر آیت الله مصباح یزدی درباره انحرافات باند مشایی و این که رهبر معظم انقلاب ایشان را مطهری زمان نامیده اند، گفت: آیت الله مصباح که رهبر انقلاب ایشان را مطهری زمان نامیده برای ما محترم هستند. اما باید گفت که ایشان به لحاظ اعتقادی مورد تایید قرار گرفته اند نه اینکه در همه امور مورد تایید باشند. نباید اینگونه تصور شود که هرچه آیت الله مصباح در امور سیاسی می گوید پس درست است، ما مرجع تقلید داریم و در امور سیاسی از مراجع خودمان تقلید می کنیم، اگر یک روزی هشدار آیت الله مصباح را مقام معظم رهبری ارائه کردند می توان به آن استناد کرد، مشخص است که آقای مصباح نظر منفی به آقای مشایی دارد و حرف من این است نمی شود کسی حامی رئیس جمهوری اما با مشایی مخالف باشد»!!
امیری فر همچنین از سناریوی انحرافی ایجاد اختلاف در درون جبهه اصولگرایان پرده برداشت و گفت «دولت و آقای مشایی برنامه مدونی برای انتخابات آتی دارند و قطعا در رقابت با اصولگرایان، این جریان را شکست خواهند داد.» بر اساس همین سناریوهای انحرافی بود که در انتخابات شورای شهر سوم، فهرست «رایحه خوش» جدا از فهرست بقیه اصولگرایان در تهران ارائه شد و نتیجه آن ناکامی تقریبا کامل رایحه خوش از یک سو و راهیابی سه تن از وابستگان به جبهه اصلاحات به شورای شهر تهران بود.
عضو حلقه مشایی که فاقد فعالیت سیاسی و مبارزاتی و انقلابی قابل ذکر است، آن گاه از موضع فرقه ای گفت: افرادی چون حسین شریعتمداری، حمید رسایی، زاکانی، توکلی و دیگر کسانی که مشایی را مورد تخریب قرار می دهند، به هیچ عنوان از ابتدا طرفدار رئیس جمهور نبوده اند. اگر کسی بگوید طرفدار احمدی نژاد است اما مشایی را قبول نکند، قطعا دروغ می گوید چرا که مشایی و احمدی نژاد تفاوتی با یکدیگر ندارند هر چه مشایی می گوید مورد تایید احمدی نژاد است و هر چه احمدی نژاد می گوید مشایی آن را قبول دارد. با اهانت هایی که کیهان به رئیس دفتر رئیس جمهور می کند چطور می توان گفت که شریعتمداری حامی دولت است، اظهارات رسایی را بررسی کنید تا مشخص شود که او حامی دولت نیست.
درباره این بخش از اظهارات امیری فر یادآوری این نکته ضرورت دارد که ملت مومن و مسلمان و انقلابی ایران در انتخابات به شخص آقای احمدی نژاد و خدمتگزاری و عدالت خواهی و استکبارستیزی و مکتب گرایی وی رای داده اند و از این جهت مواضع انحرافی مشایی درباره دوستی با ملت اسرائیل(!؟)، مکتب ایرانی، باستان گرایی، نزدیکی به برخی عناصر مسئله دار و ضدانقلاب مقیم خارج، پیوند با برخی حلقه های فرهنگی و هنری مبتذل و... درست در نقطه مقابل رای مردم قرار دارد.
درباره دفاع کیهان از رئیس جمهور و دولت اصولگرا نیز آرشیو 6 سال گذشته روزنامه، به تنهایی گواه صادقی است بر این مطلب که کیهان در خط مقدم دفاع از رویکردهای اصولگرایان مکتبی و انقلابی دولت قرار داشته و البته مانند برخی فرصت طلبان، حق را قربانی دفاع از اشخاص و پوشاندن انحرافات فرقه انحراف مشایی نکرده است.

روزنامه کیهان شنبه 3 اردیبهشت 1390

شاهرخ بزرگی
۰۳ارديبهشت
سهیل کریمی در گفتگو با فارس اعلام کرد:
دلایل راه اندازی سایت خدمات وبلاگی "هم‌وبلاگی "

خبرگزاری فارس: چندی پیش خبری شایع شد مبنی بر این‌که سهیل کریمی مستندساز، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس با تعدادی از دوستان بلاگرش در صدد راه انداختن سرویس وبلاگ‌دهی با قابلیت‌های ویژه هستند...


به گزارش خبرگزاری فارس، وبلاگ، وب‌گاه، وب‌نامه، تارنما یا وب‌نگار محیطی است برای معرفی و قرار دادن مطالب و تصاویر که در آن یک یا چند نویسنده به نگارش و ویرایش آن مطالب می‌پردازند. چند سالی پس از رونق گرفتن این فضای مجازی در دنیا، ایران با نوساناتی که هر از گاهی اتفاق می‌افتاد جزء رده‌های چهارم تا دهم بود. یعنی یکی از ده کشور اول دنیا در وبلاگ‌نویسی. و این افتخاری بود که بر افتخارات دیگر ایرانیان افزوده می‌شد. در محافل وبلاگ‌نویسی چندی پیش خبری شایع شد مبنی بر این‌که سهیل کریمی مستندساز، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس با تعدادی از دوستان بلاگرش در صدد راه انداختن سرویس وبلاگ‌دهی با قابلیت‌های ویژه هست‌ند و در روز شهادت سید شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی این سرویس رسما شروع به کار خواهد کرد. کریمی که این‌روزها در حال فعالیت‌ فیلم‌سازی خود است، در پاسخ به درخواست ما چند دقیقه‌ای پای سؤالات‌مان نشست.

فارس: با خبر شدیم که یک سایت خدمات وبلاگی، توسط شما و جمعی از دوستان‌تان راه‌اندازی شده. اولین سؤالی که به ذهن می‌رسد این است که با وجود سایت‌های متعددی از این دست که برخی از آن‌ها بسیار رایج و فراگیر هم شده‌اند، انگیزه‌ شما از این کار چه بوده است؟
کریمی: بله، من هم قبول دارم که کلی سایت با عنوان وبلاگ‌دهی و چه و چه وجود دارد، ولی آیا این سایت‌ها خواسته‌ مخاطبان و کاربران اینترنتی را برآورده می‌کنند؟ ما چند تا سایت داریم که امکان بارگذاری یا همان آپلود داده‌ها را برای کاربر مقدور کند؟ آیا به تعداد انگشتان دست می‌رسند؟ از طرفی دنیا دنیای پیشرفت و تحول است. در این زمینه متأسفانه ما همیشه مقلد بودیم و مروج. یعنی خودمان ایده‌ای برای کارهای جدید نداشتیم. از طرف دیگر هم همین چند تا سایت نسبتا معتبری هم که وجود دارند، بر اساس سلیقه‌ خود با کاربران برخورد می‌کنند. یعنی فلان سایت بدون در نظر گرفتن این موضوع که این مملکت برای خودش قانونی دارد و شرع و عرفی هم موجود است، بر مبنای خواست شخصی خودش و کاملا سلیقه‌ای و بدون در نظر گرفتن ادعاهایی که در حین ثبت وبلاگ بیان می‌شود وبلاگ‌هایی را که خوشش نیاید مسدود کرده و امکان بازگرداندن اطلاعات را هم دیگر به کاربر نمی‌دهد و در جواب معترضین هم با تبختر و غرور می‌گوید که سایت خودم است و دوست دارم هر طور که خواستم برخورد کنم. خوب این نمی‌شود. من نمی‌خواهم همین اول کاری این دوستان و هم‌کاران را زیر سؤال برده یا تخطئه‌شان کنم ولی این تیپ الزامات ما را واداشت که به فکر یک راه حل اساسی و بنیانی بیفتیم و آن این بود که خودمان یک سایت وبلاگ‌دهی با امکانات روز جهان و پیشرفته‌تر از آن‌چه که دیگران دیده‌اند راه بیندازیم با این روی‌کرد که امکانات آن بر اساس قابلیت‌ها و الزامات بومی و خط قرمزهای آن فقط و فقط آن‌چه که در قانون و شرع آمده باشد، نه بیش‌تر و نه کم‌تر. این بود که سایت هم‌وبلاگی را با امکاناتی منحصر به فرد راه انداختیم.

یعنی شما قرار است بازار سایر سایت‌های خدمات وبلاگی را از رونق بیندازید؟
کریمی: خب این برداشت درستی نیست. مگر در محله و کوچه‌ای مغازه‌ی نانوایی یا مرکز خدمات‌رسانی وجود داشته باشد بعد آن دیگری بر مبنای احتیاجاتی که تشخیص داده تا این خدمت‌رسانی‌ها گسترده‌تر شود، مرکز و مغازه‌ای دیگر را اضافه کند منظورش آجر کردن نان آن نانوایی و تخته‌کردن در آن مرکز خدمات‌رسانی بوده؟ من توضیح دادم که امروز روزگار پیشرفت است و تحول. در این زمینه هر کسی سعی دارد به بهترین شکل ممکن و با قابلیت‌های قابل قبول با دیگران رقابت کند و برای این منظور تنها شرط لازم و کافی صداقت در آن کار و عامل بودن به ادعاهایی که شده می‌تواند رقابت سالم را رقم زده و مخاطب سالم را جذب کند. با توجه به این‌که در فضای سایبری، امروز شبکه‌های اجتماعی حرف اول را می‌زن‌ند و وبلاگ و وبلاگ‌نویسی هم در رده‌های اولین قرار دارد، سعی خواهیم کرد فضایی آمیخته از وبلاگ و شبکه‌ اجتماعی و تبادل صوت و تصویر را در آینده‌ نزدیک به موضوعات‌مان اضافه کنیم. و این یعنی رقابت، نه سوزاندن رونق.


وقتی بحث رقابت در میان است، سایت شما باید امکاناتی اضافه بر سایت‌های موجود از این دست داشته باشد، درست است؟
کریمی: صد در صد. وگرنه به قول خودتان این‌همه سایت وبلاگ‌دهی فعال در ایران و جهان موجود می‌باشد و همه هم پس از سال‌ها تجربه و پیدا کردن ذائقه‌ کاربران خود به موفقیت‌هایی رسیده‌اند. ما در اولین قدم سعی کردیم کم‌بودها را یافته و با آسیب‌شناسی سایت‌های وبلا‌گ‌دهی، اقدام به بومی‌سازی امکانات یک سایت وبلاگ‌دهی نسبتا کامل نماییم.

در این راستا پرمخاطب‌ترین و موفق‌ترین سایت‌های خارجی را هم در نظر گرفتیم تا خودمان را در آن رده قرار ده‌یم نه کمتر. ماه‌ها تیم برنامه‌نویس ما روی این پروژه کار کردند و تقریبا از اوایل بهمن ماه 89 سایت‌ هم‌وبلاگی فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرد و از آن به بعد ما از تعدادی از فعالان سایبری و بچه‌های وبلاگ‌نویس دعوت کردیم وبلاگ‌هایی را در سایت هم‌وبلاگی ثبت کرده و در آن شروع به فعالیت کنند و ضعف و قوت‌هایی را که در حین فعالیت می‌بینند به اطلاع کارشناسان ما برسانند تا تطبیق امکانات و خدمات این سایت با نیازها و سلائق کاربران به کمال برسد. خب این کار موفقیت‌آمیز بود و در مدت حدودا سه ماه گذشته، متوجه شدیم چه چیزهایی را باید تقویت کنیم و از چه مواردی باید صرف‌نظر یا آن را بومی‌سازی کنیم.

می‌شود بپرسم چه امکانات و خدماتی فراتر از دیگر سایت‌ها ارائه خواه‌ید کرد؟
کریمی: در همین راستا افتخار دارم بگویم که برای نخستین بار ما این امکان را برای کاربران خود فراهم کردیم که در کنار بارگذاری فیلم و عکس و صدا، ویدئوهای بارگذاری شده‌ خود را در وبلاگ‌های‌شان نمایش دهند. یکی از امکانات منحصر به فرد دیگر هم‌وبلاگی نیز امکان انتقال داده‌ها از وبلاگی به وبلاگ دیگر است.
بعضی از کاربران و بلاگرها بعضا ممکن است دوست داشته باشند وبلاگ‌شان در یک سایت دیگر و یا در همین هم‌وبلاگی را با همه‌ جزئیات به یک سایت دیگر منتقل کنند. خب این کار تقریبا با یک فراینده نسبتا پیچیده آن هم بیشتر برای کسانی‌که تخصص‌شان برنامه‌نویسی بوده بین بعضی از سایت‌های وبلاگ‌دهی در گستره‌ای بسیار محدود مقدور بود. ولی ما برای این منظور سعی کردیم این مانع را هم مرتفع کنیم. یعنی کاربر می‌تواند همه‌ اطلاعات وبلاگ خود از پست‌ها تا تمامی فایل‌های صوتی و تصویری و همین‌طور دیدگاه‌ها و کامنت‌های هر پست با تاریخ مندرج در آن از تعدادی از مهم‌ترین سایت‌های وبلاگ‌دهی دنیا و ایران به هم‌وبلاگی و بالعکس را منتقل کند. یکی دیگر از خدمات هم‌وبلاگی ارائه‌ یک زمینه‌ با قالب اختصاصی هم‌وبلاگی به کاربران خود است. در این زمینه‌ها کاربر امکان این را دارد که سرلوحه یا بنر خود را خود طراحی کرده و با اندازه‌هایی که در آن زمینه اعلام شده جای‌گزین کند.
همین‌طور امکان تغییر رنگ پس‌زمینه یا جاگذاری یک تصویر به جای رنگ نیز برای کاربر مهیاست تا تنوع این موارد باعث هر چه شخصی‌تر کردن وبلاگ برای کاربران شود. البته به دلیل خدمات بالا و به‌ روز سایت ما، کار کردن ابتدایی با آن طبیعی است که کمی پیچیده باشد. به همین منظور از ثبت وبلاگ تا پست‌گذاری و دیگر امور مربوط به آن، با راه‌نمایی‌هایی که در جای جای این مراحل و صفحات گوناگون وجود دارد، کاربر بدون هیچ مشکلی قلق کار را به دست خواهد آورد. و البته چنان‌چه باز هم در پیشرفت کار با وبلاگ خود مشکلی دید می‌تواند با شماره تلفن 88812701 که در سایت هم اعلام شده تماس گرفته و مشکل خود را با کارشناسان ما در میان بگذارد و البته این مژده را هم بدهم که کار برنامه‌نویسی ما با افتتاح رسمی هم‌وبلاگی نه تنها به پایان نرسیده بلکه تازه آغاز گشته است. چرا که ما از امروز تمام همت‌مان را روی این می‌گذاریم که در کنار تکمیل بیش از پیش هم‌وبلاگی، این سایت را به یک شبکه‌ اجتماعی بسیار گسترده با امکانات پیش‌رفته و به روز دنیا گره بزنیم و در این زمینه نیز در دنیا حرفی برای زدن داشته باشیم تا در این خصوص نیز ایران و ایرانی سربلندتر از گذشته آمار حضور در فضای سایبری را تحت تأثیر قرار دهد.

یعنی سرویس وبلاگ‌دهی شما خط قرمز و محدودیت ندارد؟
کریمی: از لحاظ فعالیت اینترنتی تحت لوای قوانین جاری کشور به هیچ عنوان. در هر صورت شما در هر جای دنیا هم که باشید ملزم به این هستید که از قوانین و مقررات خاص آن اقلیم جغرافیایی به شکل تمام و کمال تبعیت کنید. از این جهت هیچ استثنایی در هیچ کجای دنیا پیدا نمی‌شود. ولی این‌که بخواهیم بر اساس سلائق شخصی با وبلاگی برخورد کنیم یا آن را مسدود و کاربرش را با دلایل واهی از خود برنجانیم، نه، به هیچ عنوان همچنین چیزی را در راستای اهداف خود نمی‌دانیم و اصلا آمده‌ایم که این شرایط را برچینیم و رسما اعلام کنیم که هم‌وبلاگی، پدیده‌ متفاوتی است.


حرف دیگر مانده که بفرمایید؟
کریمی: من فقط نکته‌ی دیگری را هم عرض کنم و آن این‌که ما در کنار متفاوت بودن، سعی خواهیم کرد که ارتباط دو سویه و رو در رویی با تمام کاربران‌مان داشته باشیم. در این خصوص با سیستم پیامکی‌ای که داریم، به کاربرانی که علاقه‌مند بودند و شماره‌ همراه خود را در هنگام ثبت وبلاگ اعلام کردند، کلیه‌ اخبار مربوط به سایت را اعلام خواهیم کرد و هم‌چنین آنان را از گرد‌همایی‌هایی که با اعضا هم‌وبلاگی هر از گاهی خواهیم داشت مطلع می‌نماییم که این گل ارتباط رو در روی ما با کاربران هم‌وبلاگی است. امیدوارم در این زمینه نیز بتوانیم قدمی برای تعالی روز افزون ایران عزیز بر داریم. ان‌شاءالله.

گفت و گو از محمد علی صمدی

شاهرخ بزرگی